Marja de Waal

Leerkrachtondersteuner bij de Koelmanschool in Goes

Van origine leerkracht, nu leerkrachtondersteuner. Marja vertelt over haar terugkomst naar de wereld van onderwijs. Waarom heeft ze deze keuze gemaakt? Waar liep ze als herintreder tegenaan? En welke tips heeft ze voor wie deze stap overweegt? Je leest het allemaal in haar interview:

Hoi Marja, kan je iets meer vertellen over je achtergrond?
"In 1991 ben ik begonnen als leerkracht in het reformatorisch onderwijs. Na de geboorte van onze eerste dochter stapte ik over naar een invalfunctie. Wanneer een vaste leerkracht niet aanwezig was, werd ik gebeld. Met opa en oma in de buurt om de kinderen op te vangen, was dit makkelijk te regelen. Na de komst van onze andere vier kinderen en verhuizing naar Zeeland, koos ik ervoor mij volledig te richten op mijn gezin en vrijwilligerswerk."

Hoe kwam je terecht bij de Koelmanschool?
"Nadat onze jongste naar de bassischool ging, begon het bij mij ook weer te kriebelen. Ik startte als invalleerkracht op zijn school. Na 6 jaar was ik toe aan meer vastigheid en begon ik met vrijwilligerswerk bij een kringloopwinkel. Toen zag ik in ons kerkblaadje de advertentie van Colon. Zij zochten op verschillende scholen leerkrachtondersteuners, voor 12 uur per week."

Wat sprak je het meest aan in de vacature?
"Het aantal uur per week en dat het om scholen ging in mijn buurt. Ideaal om te combineren met mijn vrijwilligerswerk en ik kan er op de fiets naartoe. Ook heb ik vaste werkdagen en -uren, zodat ik weet waar ik aan toe ben. Daarnaast werk ik in overleg wel eens wat extra uren. Dan help ik bijvoorbeeld leerlingen één-op-één bij het voorbereiden op een toets."

Hoe verliep het solliciteren?
"Heel makkelijk eigenlijk. Ik heb een brief geschreven, waarin ik aangaf in welke scholen ik interesse had. Een gesprek met de directeur en een bestuurslid volgde en daarna kreeg ik de baan."

Hoe was de begeleiding toen je startte?
"Iedereen is zeer betrokken. Ik was het meest onzeker over de digitalisering die de laatste jaren heeft plaatsgevonden. Er worden nu bijvoorbeeld systemen gebruikt voor het dagelijkse verslag. Het werken met een digibord, krijg ik dat wel onder de knie? Maar ik hoefde mij geen zorgen te maken. Er werd regelmatig gevraagd hoe het ging en of ik alles kon vinden. Ook bij mijn mede-leerkrachtondersteuner kon ik altijd terecht."

Je bent hier inmiddels bijna 2 jaar werkzaam, hoe bevalt het tot nu toe?
"Heel goed. Vanaf de eerste dag werd ik betrokken bij teammomenten, vergaderingen en het organiseren van activiteiten. Hierdoor voelde ik me snel verbonden met het team en de kinderen. De levendige omgeving, het reilen en zeilen op een school; ik zou het niet meer willen missen. Iets kunnen bijdragen aan het leerproces van de kinderen, al is het maar een beetje, is voor mij heel waardevol."

Wat zou je willen zeggen tegen mensen die overwegen te herintreden in het onderwijs?
"Overschat jezelf niet, begin bescheiden. Wil je toch de volledige verantwoordelijkheid voor een groep? Dan zijn er altijd mogelijkheden om dit eerst voor een bepaalde periode uit te proberen.
Ik ben oorspronkelijk leerkracht en heb bewust gekozen voor de functie van leerkrachtondersteuner. Dit geeft mij meer ruimte om vrijwilligerswerk te blijven doen én hou ik voldoende tijd voor mijn gezin. En wie weet wat de toekomst nog in petto heeft ;-)."

Overweeg jij ook de stap terug te maken naar het onderwijs? Maar heb je nog vragen of wil je eerst eens komen kijken? Neem dan contact op met de VCPOZ school in jouw buurt. We beantwoorden graag al je vragen en informeren je over de mogelijkheden.  

Wees welkom!